BERICHTGEVING DSW /STAD HOLLAND
Onze patiënten die bij DSW/Stad Holland verzekerd zijn hebben onlangs, zonder dat DSW ons daarvan op de hoogte heeft gesteld, een brief van DSW/Stad Holland ontvangen waarin deze verzekeraar aangeeft vanaf 2023 maximaal het ongecontracteerde tarief te vergoeden. Helaas verzuimt DSW/Stad Holland haar verzekerden in deze brief duidelijk te maken wat dit besluit in de praktijk precies inhoudt voor u als DSW/Stad Holland-verzekerde. We hebben inmiddels van een aantal patiënten gehoord dat zij hebben begrepen dat alle door ons aan u verleende zorg niet meer (helemaal) betaald wordt. Dit is absoluut onjuist. Gelukkig zijn de gevolgen van het DSW/Stad Holland-beleid veel beperkter dan velen van u menen op te maken uit de brief die directeur Aad de Groot u schreef. Omdat DSW/Stad Holland achterwege laat u duidelijk te informeren wat dit besluit voor u(w portemonnee) betekent informeren wij u graag en hopen daarmee vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.
Waarom geen contract?
Voordat we het effect van het DSW/Stad Holland-besluit en de mogelijke oplossingen aan u uitleggen is het wellicht goed om te begrijpen waarom Huisartspraktijk de Wit geen contract met DSW/Stad Holland afsluit. In 2015 voerde DSW/Stad Holland als (nog altijd enige) verzekeraar in Nederland een experiment in voor wat betreft de vergoeding van huisartsenzorg. In plaats van een bedrag per consult, visite of telefonisch consult (zoals elke andere verzekeraar dat vergoedt) wordt er sinds dat jaar per patiënt een kleine opslag betaald op het inschrijftarief. De bijzondere verrichtingen (bv. kleine chirurgie, plaatsen van een spiraaltje, gewrichtsinjecties,chronische zorg m.b.t. diabetes, COPD en zorg m.b.t. hart-/vaatrisico's) worden sindsdien bovendien veel lager gehonoreerd.
De belofte, voorafgaand aan de ingang van het experiment, was dat de nieuwe regeling niet zou leiden tot een verschraling van de zorg. In de praktijk bleek er van deze belofte van DSW/Stad Holland weinig te kloppen. Een goede reden om vanaf 2016 dit contract niet meer te sluiten.
Overigens heeft DSW/Stad Holland nooit een evaluatie van dit experiment overlegd aan de huisartsen en is deze financieringsmethode nog altijd aan de orde. Onderhandeling door een individuele huisarts met DSW/Stad Holland over de inhoud van het contract is helaas niet mogelijk: óf de huisarts aanvaardt alles wat DSW/Stad Holland stelt in het contract, óf de huisarts tekent het contract niet. Een middenweg is blijkbaar helaas niet mogelijk. In groepsverband onderhandelen met een zorgverzekeraar mag óók niet omdat de Nederlandse Mededingingsautoriteit dit als kartelvorming ziet. In algemene zin staan huisartsen in de onderhandelingen over dergelijke contracten dus met hun rug tegen de muur.
De Nederlandse Zorgautoriteit bepaalt de prijzen, niet de huisarts
Doordat er sinds 2016 dus geen contract met DSW/Stad Holland wordt afgesloten, worden om die reden niet meer de tarieven zoals DSW/Stad Holland die bepaalt door de praktijk bij DSW in rekening gebracht maar de tarieven die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vaststelt. De NZa stelt nl. tarieven vast voor zowel gecontracteerde als ongecontracteerde zorg. De huisarts bepaalt dus niet haar eigen tarieven, ook niet als er geen contract met een verzekeraar gesloten is. De huisarts kan dan ook geen ''te hoge tarieven' in rekening brengen (zoals DSW/Stad Holland onterecht heeft gezegd tegen een aantal van haar verzekerden) omdat de tarieven door de NZa dus wettelijk vastgelegd zijn.
In de praktijk betekent dit dat het inschrijftarief, de consulten, visites en telefonische consulten exact hetzelfde worden betaald aan huisartsen, of ze nu wel of geen contract hebben. Daarin verandert in 2023 niets. DSW/Stad Holland mag dus alleen een lagere vergoeding geven voor de bijzondere verrichtingen en de zorg voor de chronische aandoeningen diabetes mellitus, COPD en hart-/vaatrisicoziekten (zie tabel hieronder).
DSW/Stad Holland mag echter op grond van rechtspraak ook weer niet te weinig vergoeden; een lagere vergoeding mag geen onredelijke hinder (lees in dit geval: te hoge kosten) opleveren voor patiënten waardoor het risico ontstaat dat zij de noodzakelijke zorg gaan mijden. Of DSW/Stad Holland tot te weinig vergoeding overgaat in 2023 is de vraag. Als zij patiënten daadwerkelijk dusdanig weinig vergoedt waardoor een drempel voor patiënten ontstaat om noodzakelijke zorg te krijgen dan is dat wettelijk verboden i.v.m. het door de wetgever hanteren van het zgn. hinderpaalcriterium:
https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/veelgestelde-vragen/hinderpaalcriterium-wat-is-dat-nou-precies/
Mogelijke oplossingen in 2023
Door de stellingname van DSW/Stad Holland zijn er voor komend jaar 3 te bewandelen routes, voor u als ingeschreven patiënt in onze praktijk:
- U voldoet de bijbetaling voor de bijzondere verrichten en de chronische zorg (zie bijlage) zelf.
- U vraagt voor die behandeling waar een bijbetaling op rust een verwijzing naar een door DSW/Stad Holland gecontracteerd(e) kliniek of ziekenhuis: daar gelden geen bijbetalingen.
- U stapt voor 2023 over naar een andere verzekeraar. Ook in 2023 heeft onze praktijk met alle verzekeraars behalve DSW/Stad Holland een contract waardoor geen bijbetalingen hoeven te worden gedaan.
We hopen u een duidelijk inzicht en een goede uitleg bij de brief van DSW/Stad Holland gegeven te hebben. Mocht u ondanks deze uitleg vragen hebben dan beantwoorden wij die graag!
VERRICHTINGEN 2022 |
BIJBETALING |
MRSA-kweek |
€ 3,84 |
Diagnostiek d.m.v. echo-doppler |
€ 5,91 |
Lange (herhaalde) bloeddrukmeting |
€ 5,97 |
Therapeutische injectie (Cyriax) |
€ 6,03 |
MMSE |
€ 6,44 |
Spirometrie |
€ 9,39 |
IUD/Implanon |
€ 24,11 |
Oogboring |
€ 32,24 |
Chirurgie |
€ 45,09 |
De tarieven voor 2023 zijn op dit moment nog niet bekend.
EXCESSIEVE DRUKTE
Door inhaalzorg (t.g.v. de COVID19-pandemie) en alsmaar stijgende zorgvraag door andere oorzaken is het drukker dan ooit in de huisartsenzorg in heel Nederland en dus ook in onze praktijk.
Wij zijn gelukkig in staat gebleken om extra artsen aan te trekken waardoor extra spreekuurruimte is ontstaan. Dit houdt automatisch in dat er in deze ingewikkelde fase minder keuze is bij welke arts u op het spreekuur kunt komen. Vanaf oktober geldt dat de assistente bepaalt, in geval van een nieuw gezondheidsprobleem, bij welke arts u op het spreekuur komt, uiteraard zoveel mogelijk rekening houdend met uw agenda. Voor ''lopende problemen'' komt u logischerwijze bij de arts die hiermee reeds bekend is.
Voor wat betreft de assistentes geldt dat er helaas vanaf november gaten in het rooster ontstaan die (nog) niet oplosbaar zijn door een groot gebrek aan gekwalificeerd personeel in de regio. Dit kan oa. tot gevolg hebben dat de wachttijden aan de telefoon op kunnen lopen. We doen er alles aan om de bestaande vacature zo snel mogelijk in te vullen.
Omdat bovenstaande problematiek langduriger aan de orde is (en dubbele werkweken draaien door niemand maanden vol te houden is) hopen én rekenen we op uw begrip.
We zullen het met elkaar moeten doen! Met wat wederzijds begrip zal ons dat lukken!
BELANGRIJKE MEDEDELING MET BETREKKING TOT CONTACT VIA E-MAIL
In verband met nieuwe (en in de praktijk nauwelijks uitvoerbare) privacywetgeving mag er voor het uitwisselen van gegevens tussen artsen en patienten alleen nog gebruik worden gemaakt van zgn. beveiligde e-mails (Zorgmail).
https://zorgmail.nl/zorgmail-algemeen/secure-e-mail/
In de praktijk komt dit erop neer dat wij u nog wel beveiligd kunnen e-mailen maar dat u, als patient, niet de beschikking heeft over een voldoende beveiligd e-mailsysteem.
Om deze reden kunnen en mogen wij helaas geen e-mails meer beantwoorden die niet via Zorgmail bij ons binnenkomen.
Ons verzoek is dan ook om ons te bellen en te vragen of wij u een e-mail kunnen sturen. Een e-mail die via Zorgmail bij u binnenkomt kunt u wel volgens de huidige wet- en regelgeving voldoende veilig beantwoorden.
Het spijt ons dat we onze service op dit punt moeten beperken en realiseren ons dat dit voor u een extra belasting is (net als voor ons team van doktersassistentes) maar we vragen u om begrip voor dit "Haagse Effect''.
Tenslotte adviseren wij u - daar waar uw vraag een herhaalrecept betreft - in het keuzemenu de mogelijkheid te gebruiken het bandje in te spreken.
APOTHEEK HOOG LEDE GEOPEND
U kunt nu ook terecht bij apotheek Hoog Lede in Medisch Centrum Hoog Lede. Optimale samenwerking tussen huisarts en apotheek in een pand zorgen voor veilige en snelle afgifte van uw medicijnen. Inschrijven kan hier.
COVID-19 (CORONA): BELANGRIJKE INFORMATIE
Het coronavirus is nog altijd in onze nabijheid. De ziekte heeft nog steeds een forse impact in de samenleving. Oplettendheid blijft dus belangrijk! Zorg voor goede hygiëne: desinfecteer bv. regelmatig je handen en als je moet hoesten: hoest in de binnenkant van je elleboog in plaats van in je handen. En geef elkaar nog altijd geen hand!
- Heb je koorts én ben je aan het hoesten óf ben je kortademig?
- Ben je ouder dan 70 en heb je een koortsig gevoel?
Kom dan niet naar de praktijk maar bel!
Om deze reden is er voorlopig ook geen inloopspreekuur. Voor het meten van bloeddruk, bloedafname, urinecontrole en het krijgen van injecties dient altijd een afspraak gemaakt te worden via de assistente.
Kijk voor meer informatie op https://www.thuisarts.nl/nieuw-coronavirus-china
OOK IN 2022 GEEN CONTRACT MET ZORGVERZEKERAAR DSW
Wilt u weten wat dat voor uw situatie betekent, klik dan op de link hieronder.
Lees meer
Lees Meer